In einigen ost- und mitteleuropäischen Ländern hatte und hat die europäische Finanz- und Wirtschaftskrise zur Folge, dass sich die Gefährdungen der demokratischen Grundordnung vergrößert und die sozio-ökonomischen Perspektiven verschlechtert haben. Ziel des zusammen mit der Friedrich-Ebert-Stiftung zwischen Anfang 2013 und 2015 durchgeführten Projekts „Zukunftsagenda Ostmitteleuropa“ war es, gemeinsam mit 60 ausgewählten jungen Vordenkerinnen und Vordenkern aus Politik, Wirtschaft und Zivilgesellschaft und aus insgesamt 10 Ländern der Region konkrete Politikansätze zur Erneuerung des Europäischen Wirtschafts- und Sozialmodells zu diskutieren.
Current Issues

This Discussion Paper takes a closer look at the current challenges of the European foreign policy vis-à-vis Russia and sketches a vision for a new generation of Ostpolitik, aiming at organizing European unity as well as strengthening the EU’s strategic alliances in Eastern Europe and across the Atlantic.

Der Amtsinhaber Andrzej Duda der Partei Recht und Gerechtigkeit (PiS) hat die Präsidentschaftswahl am 12. Juli knapp für sich entschieden. Doch der Wahlkampf hat die polnischen BürgerInnen polarisiert. Maria Skóra, Leiterin des Programmbereichs „Internationaler Dialog“ des Progressiven Zentrums, bezieht in verschiedenen Medien Stellung und zeichnet das Bild einer gespaltenen Gesellschaft.

The Visegrad Four has aroused the minds and hearts of political spectators and actors alike lately: From a rather innocent and inconspicuous platform for informal regional cooperation, the V4 has evolved into a perceived antithesis of the European political mainstream in recent years. Yet, is this a mere snapshot of the current state of the V4 or a lasting development? What does the future hold for the V4? And, more importantly, how can progressive forces actively shape this future? Responses of our experts at the second international roundtable on ‘Future Scenarios for the Visegrad Group’ were mixed. Yet, on one aspect there was broad agreement: It is about high time to reinvent progressive politics – both spatially and thematically.

Has the Visegrad Group turned into a unified alliance of enemies to EU integration and refugees? Not according to the experts at our roundtable. Some of them even fear a potential implosion of the group.

Die Staaten Mittel- und Osteuropas in der Europäischen Union haben hauptsächlich Austeritätspolitiken und Strukturreformen als Antwort auf die globale Finanzkrise durchgeführt. Diese hatten negative Auswirkungen auf die soziale Gerechtigkeit. Es bedarf eines europäischeren Ansatzes in der Sozial- und Fiskalpolitik, um diese Schieflage in der Entwicklung auszugleichen, argumentiert Maria Skóra in ihrem Discussion Paper.

Die mittel- und osteuropäischen Staaten stehen vor gewaltigen Herausforderungen bei der Energiesicherheit. Doch die politischen Antworten in der Region verharren zumeist auf kurzfristigen Strategien zur Diversifizierung der Zulieferer und Nachschubrouten für Erdgas. Mit ihrem Policy Brief legt Policy Fellow Dr. Sabrina Schulz eine langfristige Vision für eine sichere und nachhaltige Energiepolitik in der MOE-Region vor – in Einklang mit den energiepolitischen Prioritäten der EU für 2030.
Coal is Poland’s „black gold,” this is a common belief in the country. From the Polish perspective, coal as a source of energy has two major advantages: it is cheap and it is located within country borders, which crucially connects to national security. After all, coal seemed to be gold in the past, but there is reasonable doubt about its status in the future. Can green energy become the new Polish „green gold”?
Poland appears to be a model pupil for CEE countries when it comes to going through the worldwide economic crisis. But one should interpret the overall admiration with caution, because a deeper look into the statistics reveals that the social situation in the country is not always as comfortable as the economic development might indicate. Especially the social dialogue is under pressure and faces several threats, also by the Polish government.
…das Gespenst der Autokratie. So oder ähnlich ließen sich die geflügelten Worte nach Marx und Engels aktuell fassen. Während man im Fall von Russland demokratische Standards fast schon abgeschrieben hat, schickt sich mit Ungarn ein Mitglied der Europäischen Union an, diesem Weg zu folgen. Warum die europäischen Nachbarn dabei nicht tatenlos zuschauen dürfen.

On 26 November 2014, a group of young professionals from Eastern and Central Europe discussed their ideas – gathered in the Future Lab on „Energy Policy” – with Prof. Dr. Gesine Schwan (former social democratic candidate for the federal presidency) and Marek Siwiec (former Vice-President of the European Parliament).
Buzz word “euroscepticism” – what does it actually mean in the different national contexts and how is it linked to the management of the economic crisis? Jozsef Peter Martin takes a look at these complex issues and how Europe can be promoted in our current difficult times.
Can the EU become a superpower without a vision for the future? Peter Weisenbacher argues that global Human Rights provide the answer.
Solidarity is not charity. Solidarity is help offered to an equal with the expectation of reciprocity. – In the aftermath of the European elections, EU Commissioner László Andor outlined future steps of integration that will give the EU more capacity to prevent economic recessions.
Das Projekt “Zukunftsagenda Ostmitteleuropa” des Progressiven Zentrums und der Friedrich Ebert Stiftung geht in die nächste Phase: Der Blog des Projektes ist online!
Never waste a crisis – but progressive forces failed to develop an agenda and a vision despite the highly popular support for alternative solutions of the financial crisis in Europe. This paralysis facilitates the rise of extremist parties.
Before debating technical solutions to the current economic and monetary crisis of the European Union, taking a look at the psychology of the underlying narratives shows us that having the right solutions might not suffice to tackle this crisis.
Central and Eastern European Countries are the first ones to lose out from a low ambition energy efficiency proposal. The European Commission’s proposal for an energy efficiency target for 2030 do not only fail to use the current momentum as a motor for change. They risk perpetuating Europe’s energy dependency well beyond the year 2030.
Im Mai waren Ministeriumsvertreter aus den Visegrad-Staaten zu informellen politischen Gesprächen mit Vertretern aus Parlament, Ministerien und der Berliner Think Tank-Szene zu Besuch beim Progressiven Zentrum. Fokus waren die Positionen in der deutschen Politik zur künftigen Entwicklung der EU und Ostmitteleuropas. Abgerundet wurde das politische Programm von einer vertraulichen Diskussionsrunde in den Räumen des Progressiven Zentrums mit der Delegation und ausgewählten Vertretern unseres „Circle of Friends“ unter Chatham House Rules.

Nach den Future Labs “State of Democracy” in Riga und “Social and Fiscal Policy” in Warschau, fand Ende Mai das dritte Future Lab zum Thema “Energy Policy” in Budapest statt.

Im Anschluss an das erste Future Lab „State of Democracy“ in Riga im Rahmen des Projektes “Zukunftsagenda Ostmitteleuropa” der Friedrich-Ebert-Stiftung und des Progressiven Zentrums traf sich am 25. und 26 April eine zweite Gruppe von Experten für das Future Lab „Social and Fiscal Policy“ in Warschau.